تاریخ انتشار: ۱۵:۳۳ - ۰۱ شهريور ۱۴۰۳
سیدمرتضی محمودی، نماینده تهران در گفت‌وگو با رویداد۲۴ مطرح کرد؛

صحبت‌هایی که پزشکیان از قول رهبری مطرح کرد، استقلال مجلس را خدشه‌دار کرد | اگر نطق پایانی رئیس‌جمهور نبود، صددرصد دو نفر از وزرای پیشنهادی می‌افتادند

سیدمرتضی محمودی، نماینده تهران گفت: اگر نطق پایانی آقای رییس‌جمهور نبود، صد درصد دو نفر از وزرای پیشنهادی از ورود به کابینه بازمی‌ماندند. نطق احساسی و عاطفی و هم اینکه نمایندگان را دعوت به هکاری کردند، خیلی‌ها را تحت تاثیر قرار داد و همین باعث شد آقای ظفرقندی با اختلاف ۱۹ رای، وارد کابینه شود.

مصاحبه با محمودی در خصوص رای اعتماد به وزرا

رویداد۲۴ | محمد آیتی: روز گذشته و پس از سخنرانی پایانی مسعود پزشکیان برای حمایت از وزرای پیشنهادی به مجلس، بهارستان‌نشینان با رای چشمگیر خود، همه وزرای پیشنهادی رییس‌جمهور را تایید کردند. این در حالی بود که روز قبل از آن، فراکسیون انقلاب اسلامی (فراکسیون اکثریت مجلس) به چهار وزیر پیشنهادی به نام‌های محمدرضا ظفرقندی، احمد میدری، سیدرضا صالحی‌امیری و عبدالناصر همتی رای اعتماد نداده بودند.

در همین رابطه، رویداد۲۴ به سراغ سیدمرتضی محمودی، نماینده تهران رفته تا از نظرات وی جویا شود. در ادامه می‌توانید مهم‌ترین بخش‌های این گفت‌وگو را بخوانید:

* پیش از نطق پایانی آقای رییس‌جمهور و اینکه به مرحله رای‌گیری برسیم، دیدگاه‌های دیگری وجود داشت و فراکسیون اکثریت مجلس روی وزرای پیشنهادی، اظهارنظر‌های اولیه‌ای داشت، اما نطق پایانی آقای پزشکیان هم از نظر احساسی و عاطفی و همچنین به کاربردن بعضی عناوین و برخی اخبار، تاثیر چشمگیری روی آرای نمایندگان گذاشت.

* بنده معتقدم نباید آقای پزشکیان روی به گفتن برخی اخبار در صحن مجلس برای گرفتن رای اعتماد وزرا می‌آوردند. اولین‌بار است که در تاریخ انقلاب اسلامی، رییس‌جمهوری در نطق پایانی خود، از مباحث مختلفی که در سطوح مختلف در نظام برای هماهنگی کابینه مطرح بوده، در تریبون مجلس به طور علنی استفاده کرد.

* صحبت‌هایی که آقای پزشکیان مطرح کردند و از قول رهبری گفتند، محرمانه بودن آن‌ها به جای خود، این صحبت‌ها، مشورت‌ها و هماهنگی‌ها با اقتضای زمان و مکان خودش صورت می‌گیرد و منتقل کردن آن روایت در تریبون مجلس و اثرگذاری روی آرای نمایندگان، استقلال مجلس، استقلال فکری نمایندگان و ایجاد فضای عادلانه برای رای دادن نمایندگان را دچار خدشه کرد.

* اگر نطق پایانی آقای رییس‌جمهور نبود، صددرصد دو نفر از وزرای پیشنهادی از ورود به کابینه بازمی‌ماندند. نطق احساسی و عاطفی و هم اینکه نمایندگان را دعوت به همکاری کردند، خیلی‌ها را تحت تاثیر قرار داد و همین باعث شد آقای ظفرقندی با اختلاف ۱۹ رای، وارد کابینه شود.

* همه اتفاقات روز گذشته باعث شد به دو جهت نمانیدگان به وزرای پیشنهادی آقای پزشکیان، رای قاطع بدهند. اول، اعتماد به حرف‌های آقای رییس‌جمهور در نطق پایانی و اینکه اگر شما قول‌هایی دادید ما هم لبیک گفتیم و دوم، وقتی نام از مقام‌عالی کشور می‌آید و حرف‌هایی که نباید گفته می‌شد، مطرح شد، نمایندگان احساس کردند رای منفی، خدشه به نظر رهبری است.

* این رای مجلس به این معنی نیست که این دولت، دولت رهبری است. این دولت، دولت آقای پزشکیان، دولت وفاق ملی و ناشی از رای مردم به جریان اصلاحات و اعتدال است، اما نوع کنش آقای پزشکیان طوری بوده که یک دولت وفاق ملی شکل بگیرد و ما هم از این بابت، خوشحال هستیم و البته قرار نیست از فردا هر ناکارآمدی پیش آمد، به پای مقام معظم رهبری و یا هر فردی که در سطوح بالا کشور مشورت داده، نوشته شود.

* به هر حال مجلس صد درصد مغلوب صحبت‌های آقای پزشکیان شد، زیرا در یک فضای آرام و با استقلال فکری و رویکرد عادلانه، رای اعتماد به همه وزرا ندادند. ما متوجه شدیم که برخی از نمایندگان، برخلاف نظر یک روز قبل‌شان در فراکسیون انقلاب اسلامی که تعهد به آن تشکیلات داشتند، رای دادند و از نظرشان عقب‌نشینی کردند.

* رای به همه وزرای پیشنهادی و رای بالا به اکثر آن‌ها، علاوه بر اینکه یک مسئولیت مضاعف برای دولت ایجاد می‌کند، یک نوع چک سفید امضا هم مجلس به دولت داده است. حال من می‌پرسم اگر از فردا هر کدام از این وزرا عملکرد ضعیفی داشته باشند، نمایندگان چه واکنشی به آن نشان خواهند داد.

* باز هم تاکید دارم بگویم آقای پزشکیان در بیان نقل قول‌ها، کار اشتباهی کردند و این اشتباه محرز بود که از تریبون رسمی کشور و در برابر خبرنگاران، پخش زنده تلویزیونی و کلاً دیدگان جهانیان، نکاتی که در شرایط محرمانه و به صورت مشاوره از سوی رهبر معظم انقلاب به ایشان گفته شده را مطرح کردند؛ این یک خطای سیاسی و امنیتی است.

* این صحبت‌های آقای پزشکیان، بهانه را به دست رسانه‌های خارجی داده است. اگر فردی با ساختار و روال کاری نظام جمهوری اسلامی ایران آشنا باشد، می‌داند که روسای همه دولت‌ها با رهبر معظم انقلاب و نهاد‌های بالادست، مشورت می‌کنند و حتی این مشورت می‌تواند با بزرگان کشور هم باشد و اتفاقاً امری طبیعی است. باید بدانیم که مشورت به معنای مداخله دادن نیست. رهبر معظم انقلاب در تشکیل دولت‌ها، هیچ‌گاه مداخله نکرده و نمی‌کنند و این مرام ایشان است.

* رهبر معظم انقلاب، سیاست‌گذار کلان کشور هستند و مشورت و توصیه برای تشکیل یک کابینه موثر و مفید را همیشه داشته و دارند.

* تا حدود زیادی وفاق شکلی در کابینه آقای پزشکیان وجود دارد، اما وفاق در آینده، عملکرد، چینش معاونان وزرا و مدیران بالادست است که خود را به طور واقعی نشان می‌دهد. یعنی باید ببینیم شعار آقای پزشکیان که گفتند همه کارشناسانی که می‌توانند کار مملکت را جلو ببرند، به کار گرفته شود، عینی خواهد شد یا نه؟ اگر به صورت اتوبوسی انتصابات صورت نگیرد و کارشناسان تاثیرگذار و در حال خدمت برکنار نشوند، آن‌گاه می‌توان گفت وفاق ملی تنها حالت ویترینی ندارد.

* رهبر معظم انقلاب از ما خواستند به دولت کمک کنیم و در ادامه هم آقای پزشکیان این را خواستار شدند و ما با رای به وزرای پیشنهادی، این را بر چشم خود گذاشتیم. از این‌جا به بعد تضمیمنی نیست که وزرا، کارشان مورد تایید مردم باشد و آقای رییس‌جمهور هم گفتند اگر انحرافی بود، برادرانه به من بگویید و از این‌رو ما حتماً هشدار خواهیم داد و اگر به آن‌ها توجه نشود و اصلاحات صورت نگیرد، از ابزار‌های نظارتی خودمان استفاده خواهیم کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما